eidul adha –> erti sebuah pengorbanan..

Posted: December 8, 2008 in islam is my way

 qurban...

eidul adha a.k.a raya qurban..

di mana dilakukan dua ibadah besar pada bulan ni,yakni ibadah haji dan ibadah qurban..

yg nak dishare kat sni adlh about ibadah qurban..

seperti kte semua pun tau, ibadah qurban nih berasal dari kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail..dari situ,kte disyariatkan utk menunaikan ibadah qurban bagi yang mampu..

apa pengajaran yg kita blh amik dr kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail tu??

  1) bukti kecintaan kepada Allah..

  • kecintaan kepada Allah dibuktikan dengan kesanggupan beliau mengorbankan sesuatu yang sangat dicintai..subhanallah..
  • klo nak dibandingkan dengan kita,entah di mn level kecintaan kita..sosok seorang anak tu tersangat bernilai jika nk dibandingkan dengan pengorbanan harta dan masa..tapi,kte skrg,utk mengorbankan masa, harta dan tenaga pun hati dh berbelah bahagi dan perlukan masa lama utk pertimbangkan..alangkah sedihnya ble mengenangkan diri..

  2) keyakinan kepada Allah

  • Nabi Ibrahim yakin dengan apa yg telah diperintahkan kepadanya.. (sami’na wa ato’na) ..tanpa ragu2, Nabi menerimanya engan hati terbuka dan dada yg lapang..
  • klo nak dibandingkan dengan kita,kte sering berfikir2 dan ragu2 dengan perintahnya..ada je alasan yg direka utk mengelakkan diri dari beban atau amanah yang telah diperintahkanNya kepada kita..
  • adakah anda…masih lagi tak yakin dengan perintah beribadah??anda masih tidak yakin dengan tugas kita sbg khalifah di muka bumi ni?? anda masih tak yakin dgn kewajipan berdakwah? anda masih tak yakin dengan akan tibanya hari kemudian? anda tidak yakin dengan balasan dunia dan akhirat?? tepuk dada tanya selera..

  3) pola pendidikan yang luar biasa

  • Nabi Ibrahim dapat perintah dari Allah, tapi tetap berdiskusi dengan anaknya, Ismail..
  • ini cth penerapan tarbiyah anak yang sangat bagus..adanya dialog antara parents dengan anak..biarkan anak berhak bersuara,rasa dihargai pandangannya, rasa diambil berat tentang perasaannya..

hmm..bnyk kan hikmah di sebalik cerita tu?? kte selalu dengar tapi kita kurang menghayati.. tu bermakna anda TAHU TAPI TAK FAHAM..

sedia berkorban..

berbalik ke ibadah qurban..ibadah qurban yg kte lakukan saban tahun tu pun ada bnyk hikmahnye..antaranya :-

   1) ujian kenikmatan

          – sesungguhnya segala sesuatu yg kita miliki di dunia ni hanyalah pinjaman semata2, semuanya hak milik mutlak Allah, tuhan sekalian alam..  dan sesungguhnya dalam harta yg kita miliki sebenarnya ada hak org lain yg Allah dah titipkan kepada kita utk dibagi2,cuma kita je yg tak sedar..so, alangkah zalimnye kte bolot harta yg kta ada ni hanya utk diri kte je..dan alangkah indahnya klo kte  berkongsi lebihan nikmat kte kepada yg lebih memerlukan..

          – ibadah qurban membuka wadah atau medan utk kte menginfakkan sebagian harta kita utk dikongsi bersama.. nikmat lebih terasa apabila yg kita miliki dinikmati oleh org yg memerlukan..cthnye,beza rasanya klo org yg betul2 kempunan mkn aiskrim dan tak mampu beli dengan org yg setiap hari mkn aiskrim..org yg kempunan tu klo dpt aiskrim,akan bnar2 rasa menikmati dan makan dengan penuh penghayatan dan berhemah (mkn sket2 utk hayati)..cube kte bayangkan situasi tu pada org miskin yg dapurnya dah berkurun tak berasap, tapi di hri raya qurban ni dia dapat daging qurban utk dimasak..subhanallah..

   2) kebersamaan

          – menyangkut yg dah dibincangkan, ibdh qurban akan membantu yg tidak mampu..yg kaya menyumbang harta kepada si miskin..di sini akan terserlah kerelaan diri utk menyempitkan dan mendangkalkan lurah serta jurang di dalam sanubari yg selama ni memisahkan..

   3) memperdalam keyakinan tentang kebesaran Allah..

          – ble dah kte faham, kte akan rasa yakin dengan kebesaran dan ketentuan Allah..kte akan rasa Allah Maha Bijak dalam Mengatur segala sesuatu..sungguh indah penciptaanNya,sehingga setiap hal atau kejadian yg berlaku ada hikmah dan pengajarannya…MasyaAllah..

         – ble dah bnyk yg dikupas, akhirnya akan timbul keikhlasan dari diri utk menghulurkan tangan menginfakkan harta atau tenaga..

         – ble hati dah mula menyerap penghayatan dari seluruh post ni, diri sendiri akan tergerak untuk menyemai kesanggupan utk berkorban..

# mengutip kata2 kak dina –> ” mampukah kita ‘menyembelih’ kepentingan diri setekad Nabi Ibrahim menyembelih Nabi Ismail hanya kerana memilih ketaqwaan dan iman padaNya..hayatilah erti pengorbanan yang sebenarnya..hanya tinggal dipilih, berkorban, terkorban atau dikorbankan”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s