Archive for January, 2009

ya Allah, leraikanlah belenggu dosa ini...

refresing iman….
muhasabah diri..
reflection…

hari demi hari ku jalani..
aku kini….
makin jelas dengan misi hidupku..
makin mengerti tentang tanggungjawab perjalananku di dunia fana ini..
makin faham kewajibanku yang masih lagi belum ku tunaikan..

namun,diri ini sedar..
betapa diri ni sering lupa untuk bersyukur..
sering leka dan alpa dengan dunia..

ya Allah..aku kembali padaMu..
ya Allah, aku dambakan kasihMu..

tazkiyyatun nafs..
program yang benar2 mengetuk ulang lagi pintu hati ni..
syukran ukht semua..u all did really good touching job..

aku dah berkali2 diingatkan…
“jangan selalu wat perkara LAGHA dan SIA-SIA”
tapi aku selalu gak hanyut kadang2..
tarikan dunia memang sangat menggoda dan menyesatkan…
bisikan syaitan durjana yang menjauhkan ku dariMu..
aku kadang2 kalah dengan godaan tu..
aku malu denganMu, ya Allah….

memang org kata iman tu naik turun..
tapi, Allah dah bagi nikmat padaku untuk mengawalnya…
kenapa aku salahgunakannya dan sia-siakannya??

AKU INGIN BERUBAH….

ya..aku tekad..aku ingin berubah..
to be a BETTER MUSLIMAH…

ya Allah.. berilah kekuatan padaku…

sementara...

DAMBA KASIHMU (by Raihan)

Tuhanku
ampunkanlah segala dosaku
Tuhanku
maafkanlah kejahilan hambaMu

Ku sering melanggar laranganMu
Dalam sedar ataupun tidak
Ku sering meninggalkan suruhanMu
Walau sedar aku milikMu

Bilakah diri ini kan kembali
Kepada fitrah sebenar
Pagi kuingat petang kualpa
Begitulah silih berganti

Oh Tuhanku kau pimpinlah diri ini
Yang mendamba cintaMu
Aku lemah aku jahil
Tanpa pimpinan dariMu

Kau pengasih Kau penyayang
Kepada hamba-hambaMu
Selangkah ku kepadaMu
Seribu langkah Kau padaku

Ku sering berjanji di hadapanMu
Ku sering jua memungkiri
Ku pernah menangis keranaMu
Kemudian ketawa semula

Kutakut kepadaMu
Ku mengharap jua padaMu
Moga ku kan selamat dunia akhirat
Seperti rasul dan sahabat

song for gaza..

Posted: January 19, 2009 in islam is my way, say NO to ISRAEL

free-palestine

WE WILL NOT GO DOWN (by micheal heart)

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die

We will not go down
In the night, without a fight

We will not go down
In Gaza tonight

sol ditarik perhatian utk menulis post ni sbb ramai yang masih ragu2…

cuba hayati dan cubalah bayangkan perasaan dan penderitaan mereka ni…

tidak sedihkah hati ni melihat?
hilangkah sekurang2nya sekelumit belas kasihan untuk mereka?
tidak terlintaskah di jiwa, apa yang mampu diri ni lakukan???
seperti yang dh dikatakan dlm post lepas..
kita sekurang2nya mampu boikot..

BOIKOT…

blh dikatakan ramai yang masih confuse..
ramai juga yang mengatakan “kami beli barang atau ke kedai tu bukannya niat nak bagi duit atau harta kami utk yahudi atau amerika, tapi kami hanya nak memberi gaji atau nafkah kepada pekerja tempatan yang bekerja di situ”

inilah alasan dan persoalan yang selalu dibualkan dan diperkata oleh orang ramai yang takut dan tidak mahu memboikot..

klo kita berbicara tentang wang, gaji dan nafkah.. itu adalah persoalan REZEKI…
kita fikir dan fikir kembali..siapakah yang sebenar2nya yang memberi rezeki??
adakah klo kita tidak bekerja di situ..kita tak dapat rezeki??
adakah anda yakin betul2 yang pemilik kilang, pabrik atau kedai itu yang beri rezeki pada anda??
klo jawapan anda YA, bererti anda lupa pada pencipta,ALLAH..
rezeki kita mutlak dari Allah..semuanya dari Allah…
bukan milik tuan atau tokey kedai..
itu anda semua kne ingat..jangan confuse..
klo anda still pertahankan kenyataan persoalan tadi,berarti anda belum faham tentang siapa pemilik atau pemberi rezeki kita…ALLAH..
sedarlah!!!

anda mahu rezeki anda berpunca dari yang tidak halal?
anda mahu makan dari makanan yang tidak halal??
anda sanggup membeli sedangkan anda tau sumbangan wang anda itu akan disalurkan ke tempat yang salah?
tanpa barangan tersebut anda masih boleh hidup, tapi anda perlu ingat
ramai saudara kita di sana blh mati kalau anda menyumbangkannya..
barangan2 itu blh diganti dengan merek atau jenama lain, tapi nyawa mereka tiada gantinya..

ada juga yang bertanya,
“macamane nak idup klo sume benda diboikot??”
“klo gne internet ni pun salah la???
camne nak boikot semuanya???”

huuuu~~ suatu soalan yang selalu gak diutarakan…
kebanyakkan barangan yang dimasukkan dalam list tu adalah pakaian, makanan, minuman,perfumes dan lain2..
mostly barangan harian yang blh dapatkan banyak lagi jenama or merek yang lain..terserah keluaran tempatan atau negara lain selain yang negara yang diboikot..
tapi,kalau barangan yang digunakan tidak ada keluaran lain (dah puas berusaha mencari), anda gunekanlah tapi perbetulkan NIAT anda…

ada juga yang bertanya..
“sejauh mana keberkesanan boikot kita??”
di beberapa negara arab nun di sana dh berjaya menutup beberapa cawangan kedai (kfc, mcD dan lain2) kerana tiada org yang mengunjunginya bcoz of boikot!!
nothing is impossible dlm dunia ni…
yang berkata “tidak mungkin” tu adalah diri kita..
diri ni lah yang membataskan kemampuan dan kebolehan diri..

yang sangat2 ditekankan di sini..
adakah anda dah berusaha memboikot??
atau sekarang anda hanya mencari alasan2 utk mengelak boikot??
boikotlah semampunya..
anda memang mampu melakukannya…

kita bersungguh2 menahan diri dari membeli….itu suatu kebanggaan..
anda berjaya melawan diri dan nafsu membeli….itu suatu pengorbanan..
atas dasar kemanusiaan…juga atas keyakinan dan keimanan…
tepuk dada, tanyalah hati dan keimanan anda…

palestin under siege

Posted: January 16, 2009 in islam is my way

Palestine under siege

2761075410_0a3785e7d7

Penderitaan..kesedihan..tangisan..
Dimanakah KEPRIHATINAN kita?

Gaza Palestin semakin dalam bahaya..
Bom meletus di sana sini
Tiada malam yang bertemankan bintang indah..
Hanya dihiasi lontaran peluru dan bedilan yang melulu..
Tangisan anak kecil dan ibu sentiasa kedengaran..
Air mata dan darah membasahi bumi..

Kita semua…
Mendengar.. Melihat.. Merasai…
Atas dasar kemanusiaan kita..
Adakah kita tahan dan sanggup hanya membiarkan??
Adakah tidak terdetik di hati sekelumit belas kasihan??

Jadi, sekarang..apa yang mampu kita lakukan??
1) doakan kesejahteraan mereka..
2) menghulurkan bantuan
3) memboikot barangan Israel

Bagaimana nak hulurkan bantuan??
Tabung Palestin dah beredar di mana2 pun sekarang..tapi sekarang tergantung diri anda untuk mengikhlaskan diri menginfakkan dan menyumbang harta anda untuk mereka…

Kenapa boikot???
Dengan cara memboikot, kita dapat mengurangi saluran dana yang akan digunakan pihak Israel untuk mengganas…

Antara jenama-jenama yang perlu diboikot penggunaannya :

boikot

Tangisan selubungi alam
kisah manusia yang terlena
terhina di bumi sendiri
kifarah tarbiyyah dari illahi

Hilanglah segala apa yang dibina
Kehancuran memusnah melata
Kehidupan insan tak bermaya

Linangan air mata
Suka bertukar duka
Cahaya harapan berubah gelita
Kepayahan hidup yang amat sengsara

Keamanan, kedamaian,
keharmonian dan kasih sayang
harapan dalam kehidupan setiap insan
hulurkan bantuan kepada yang memerlukan..
kita sesama manusia..bersaudara..

semaikan benih keimanan
agar ia tumbuh subur memayungi kita..

sinar dan harapan pasti kan tiba..
menerangi hidup diri kita..
memerlukan pengorbanan semua..

masa hadapan yang kita impikan
dunia yang penuh ceria
hidup aman sentosa bahagia..