BOYCOTTing… u can do it!!

Posted: January 18, 2009 in islam is my way, say NO to ISRAEL

sol ditarik perhatian utk menulis post ni sbb ramai yang masih ragu2…

cuba hayati dan cubalah bayangkan perasaan dan penderitaan mereka ni…

tidak sedihkah hati ni melihat?
hilangkah sekurang2nya sekelumit belas kasihan untuk mereka?
tidak terlintaskah di jiwa, apa yang mampu diri ni lakukan???
seperti yang dh dikatakan dlm post lepas..
kita sekurang2nya mampu boikot..

BOIKOT…

blh dikatakan ramai yang masih confuse..
ramai juga yang mengatakan “kami beli barang atau ke kedai tu bukannya niat nak bagi duit atau harta kami utk yahudi atau amerika, tapi kami hanya nak memberi gaji atau nafkah kepada pekerja tempatan yang bekerja di situ”

inilah alasan dan persoalan yang selalu dibualkan dan diperkata oleh orang ramai yang takut dan tidak mahu memboikot..

klo kita berbicara tentang wang, gaji dan nafkah.. itu adalah persoalan REZEKI…
kita fikir dan fikir kembali..siapakah yang sebenar2nya yang memberi rezeki??
adakah klo kita tidak bekerja di situ..kita tak dapat rezeki??
adakah anda yakin betul2 yang pemilik kilang, pabrik atau kedai itu yang beri rezeki pada anda??
klo jawapan anda YA, bererti anda lupa pada pencipta,ALLAH..
rezeki kita mutlak dari Allah..semuanya dari Allah…
bukan milik tuan atau tokey kedai..
itu anda semua kne ingat..jangan confuse..
klo anda still pertahankan kenyataan persoalan tadi,berarti anda belum faham tentang siapa pemilik atau pemberi rezeki kita…ALLAH..
sedarlah!!!

anda mahu rezeki anda berpunca dari yang tidak halal?
anda mahu makan dari makanan yang tidak halal??
anda sanggup membeli sedangkan anda tau sumbangan wang anda itu akan disalurkan ke tempat yang salah?
tanpa barangan tersebut anda masih boleh hidup, tapi anda perlu ingat
ramai saudara kita di sana blh mati kalau anda menyumbangkannya..
barangan2 itu blh diganti dengan merek atau jenama lain, tapi nyawa mereka tiada gantinya..

ada juga yang bertanya,
“macamane nak idup klo sume benda diboikot??”
“klo gne internet ni pun salah la???
camne nak boikot semuanya???”

huuuu~~ suatu soalan yang selalu gak diutarakan…
kebanyakkan barangan yang dimasukkan dalam list tu adalah pakaian, makanan, minuman,perfumes dan lain2..
mostly barangan harian yang blh dapatkan banyak lagi jenama or merek yang lain..terserah keluaran tempatan atau negara lain selain yang negara yang diboikot..
tapi,kalau barangan yang digunakan tidak ada keluaran lain (dah puas berusaha mencari), anda gunekanlah tapi perbetulkan NIAT anda…

ada juga yang bertanya..
“sejauh mana keberkesanan boikot kita??”
di beberapa negara arab nun di sana dh berjaya menutup beberapa cawangan kedai (kfc, mcD dan lain2) kerana tiada org yang mengunjunginya bcoz of boikot!!
nothing is impossible dlm dunia ni…
yang berkata “tidak mungkin” tu adalah diri kita..
diri ni lah yang membataskan kemampuan dan kebolehan diri..

yang sangat2 ditekankan di sini..
adakah anda dah berusaha memboikot??
atau sekarang anda hanya mencari alasan2 utk mengelak boikot??
boikotlah semampunya..
anda memang mampu melakukannya…

kita bersungguh2 menahan diri dari membeli….itu suatu kebanggaan..
anda berjaya melawan diri dan nafsu membeli….itu suatu pengorbanan..
atas dasar kemanusiaan…juga atas keyakinan dan keimanan…
tepuk dada, tanyalah hati dan keimanan anda…

Advertisements
Comments
  1. arsyad says:

    haha,,x tau lah.mane2 saje je..
    dan ingat selalu prinsip dunia ni,kalau kita nak di hargai org,hargai org lain dulu,,dan coba untuk memaafkan,,
    dan setiap ape yg org buat terhadap kita,kita kene fikir,mengapa mereka buat macam tue,adekah kita buat salah sebelum ni??
    bencana tu tuhan kirim untuk 2 hal:
    1st,untuk menguji keimanan mereka
    2nd,tuhan mebalas perbuatan mereka,,
    so,yg terjadi pada paletine skrg ni,,yg 1st ke 2nd?ade ke palestine ni dulu buat sumthing wrong yg menyebabkan mereka mendapat balasannya dari Allah sekarang?or inikah ujian yg akan membawa mereka ke surga Allah yg kekal di akhirat??

    seperti kata pak ucok,,jangan judge org lain dan hal yg dilakukannya,fikirkan,kenapa mereka melakukan begitu,,

    Allah pun kata sume tu pasti di balas walah sebesar biji yg halus,,
    kalau memang org yg menyerang palestine salah,tuhan yang akan membalas,kita diajarkan nabi untuk sabar dan memaafkan,,btol?

  2. onesoliha says:

    hmm..yup…but adakah kita hanya sabar dan memaafkan?? ckupkah?? anda rasa keimanan ckup sekadar itu? ckup membiarkan dan tidak mengambil peduli?
    nah..sekarang ni…adakah anda masih belum rasakan adanya ikatan hati dan ikatan akidah bersama saudara seIslam??..kita walau di mana saja kita berada,kita seagama dan seakidah..ckupkah dgn saudara kita,kita hanya melihat dan hanya bersabar?????
    kenapa tak kte lakukan apa yg kita MAMPU untuk mereka,yakni saudara kita?? tidak susah dan beban yng sol sarankan.. hanya sumbangan,doa dan boikot..
    adakah anda rasa boikot itu beban? nothing is impossible.. tidak beban,tapi anda yang tak mampu melawan diri yg mahukannya..anda masih belum kuat?? sol tau anda bisa!! kuatkan semangatmu..!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s