mudah maafkan, tapi sukar dilupakan..

Posted: February 18, 2009 in curhat, muhasabah diri

sorry??

maaf..

ungkapan yg dilafazkan lepas buat salah, silap atau khilaf..
manusia mmg selalu wat salah..
tapi kte mampu utk mengawal diri kita dari wat salah..
berpada2 la klo mmg sengaja wat salah tu..
sbb ble hnya dengan kata ‘maaf’, tak mungkin sesenang tu org dpt lupakan..
mungkin org tu blh memaafkan, tapi tak blh lupekan..

prnh tak dgr cte ‘kesalahan, kemaafan dan paku?’
bg yg prnh dgr, pliz recall..
bg yg tak prnh dgr, ni sol akan cte..
ctenye camni..
ada seorang anak ni..dia ske marah dan wat org marah..
ske wat kesalahn yg disengajakan..
ske mengejek org..ske mengata..
tu memang tabiat dia..
ayah dia sedar dgn kesalahn dia tuh dan ayah dia tegur..
ayah dia swuh dia minta maaf smula kepada org2 yg dia wat slh tuh..
juga..ayah dia swuh ketukkan paku kat dinding belakang umah diorg setiap kali anak tu rasa mrh or wat org mrh..
dan..cabut smula paku yg diketuk tu klo dh minta maaf dgn org yg dia wat slh tuh..
so,anak dia pun ikutla kata ayahnye..
semenjak tu, setiap kali dia marah or wat org mrh,dia akn ketuk paku..
ble dh minta maaf.dia cabut paku..
sehinggalah suatu hari,dia dh serik nk ketuk+cabut paku..letih dh katanya..
baik takyah marah dr ketuk+cabut paku..memenatkan..
dia pun btau ayah dia yg dia dh serik dan takmo buat dh..
ayah dia tersenyum..dan memimpin dia ke belakang rumahnya..
ayah dia menunjuk ke dinding belakang umah td..
diniding tersebut penuh dengan lubang2 bekas ketukan paku..
ayahnya kata “tgklah..ble kte wat slh kat seseorg,walau kte dh minta maaf, tapi hati org pasti ada bekas. mudah utk ucapkan kata maaf…tapi sulit utk yg terasa, hatinya dah terguris, berbekas, sukar utk melupakan..”

paku dan bekasnya..

menusuk...

so,kwn2..
hati2lah kita..
jgnla mempermainkan hati kwn kita..
ble dh smp terguris hati dia, sukar utk dia lupakan..
walaupun dia mampu memaafkan..
berbuatlah baik setiap masa..

p/s: kte berusaha utk memaafkan kesalahan org, tapi hati ni sgt susah utk melupakan..sedih~~ huuu,cuba kuatkan semangat!

Advertisements
Comments
  1. sama la kak sol..saya dah tulis post pasal ni. tp xpublish lagi..hihi~ maaf tp xlupa…sedih plak bile teringt..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s