Archive for March, 2009

Eternity!!

Posted: March 26, 2009 in 1

Do some people really wish to live forever? On this earth?! We know that we will die. If we are alive, this only proves that we will experience death.

Every soul will taste of death, then to Us you will return” Quran, 29:57

Say: The death from which you flee will surely overtake you, then you will be returned to Him who knows the unseen and the seen, and He will inform you of (the truth) of what you used to do” Quran, 62:08

We might live until we’re very old, but yet we don’t know how well we’ll be living then. If you live too long, you’ll be getting weaker and weaker. There is a limit; no matter how healthy you are, you will decline.

It is Allah who created you in a state of weakness, then He gave you strength after weakness, then, after strength, He gave you weakness and a hoary head” Quran, 30:54

He whom We grant long life to, We cause him to reverse in nature. Will they not understand!” Quran, 36:68

Eternity on this earth is not the aim of any wise person. This life is not even enough interesting to remain in it forever! If you live forever, you might just go insane! Death brings balance to our lives. Without it, Life will be out of balance.

Luckily, we still have the accounts of many of the teachings of Prophet Muhammad, thousands and thousands of his sayings and teachings. Once he was educating his followers, when he said: “A person’s (good) actions stop after death, except for three things”.

See, he is talking about the only eternity that a person can have on this earth. We are told in the Quran that we will be rewarded for all our good deeds, which makes sense. Prophet Muhammad wanted to point out that there are three ways for a person to keep adding to his “reward account” (the bank account of our actions, be it positive or negative!), even after this person has been buried.

Here are the three things that Prophet Muhammad mentioned:

1. When you have a righteous child who keeps praying for you after you’ve passed away.

Well, you need some knowledge to accomplish that! You need to know how to educate your children, to protect them from their own weaknesses, to give them strength, both physical and spiritual. You can only do your best, then your effort will remain after you in a living good deed of yours. For every prayer that your child will do for you, God will give you more of his gifts in your next life!

2. A “running charity”.

This means a charity that keeps producing results. You can think of a non-profit that was established by the good will and efforts of some kind, smart and determined persons. They die, but the fruit of their work doesn’t. Say we have a scientist who invented something beneficial to mankind. In the Islamic tradition, we know that every single time that a human being benefits from this invention, the one who created it is rewarded. Every time one single person is cured thanks to the works of any who wanted to help and cure people, this person is rewarded for the good fruits of his works. While buried under the ground, every day new rewards keep adding up in his account. This is how well God rewards those who worked to benefit others!

3. Knowledge that keeps benefiting people.

This can be part of the “running charity” mentioned above. But knowledge has a very important place in the teachings of Islam, so it had to be mentioned by itself. Someone wrote a book a thousand years ago to transfer his knowledge and improve people’s life. Well, you know it. When you read that old book, and you benefit from it, God will be rewarding the writer for what his words have done for you!

satu tekad..

Posted: March 26, 2009 in 1

satu tekad : unic

Berikanku sebaris kata
Untuk ku susuri jalan gelita
Mentera keramat kata pujangga
Azimat yang bermakna

Di depan simpang bercabang tiga
Tak tahu mana satu arahnya
Kanan kiri manusia berdusta
Mungkir pada Yang esa

Mungkin ku bukan watak utama
Dalam pentas lakonan dunia
Bimbang juga ku turut sama
Pastinya aku yang binasa

Berikan aku pedoman
Arah mana jalan kehidupan
Untuk ku teruskan pergembaraan
Tak rebah dan tersalah langkah

Tunjukkan aku kawan
Simpang mana arah kejayaan
Timur utara juga selatan
Atau arah mentari terbenam

Bersama menyusuri jalan
Para rasul nabi junjungan
Menuju ke puncak gemilang terbilang
Iman di dada mengiring langkah

Sibuk lahh???

Posted: March 26, 2009 in curhat, ingin menulis.., muhasabah diri

between busy and well organized..

Sibuk..
Suatu perkara yang menyelubungi dirinya..
Menjadi alasan bagi dirinya untuk mundur..
Menjadi jawapannya menjauhkan diri..malah mengasingkan diri..
Menjadi ukuran perbandingan urusan yang dipikul..
Menjadikannya jauh..jauh..dan makin jauh……..

Katanya…
sibuk menguruskan diri..
sibuk dengan kerja yang banyak..
sibuk stadi nota dan buku yang bertimbun..
sibuk dengan ujian dan exam yang berdempet..
semuanya….
sibuk dengan dunia..

katanya..
dah tak mampu urus dengan hal2 lain dah..
dah tak larat pikir2 hal lain lagi..
dah tak sanggup memegang sebarang amanah..
cukuplah diri tu berdiam diri di bilik dan comfort zone..
hanya utk menguruskan ‘kesibukannya’..

tapi..
katanya..
kesibukan tu membuatkan dirinya stress..
letih dan lelah….
Dia cuba menghiburkan diri dan merehatkan minda..
Dia keluar mencari..

Namun,
Dia sudah lupa cara memilih cara benar menghibur diri..
Dia sudah lupa cara memilih sahabat utk meluahkan tekanan jiwanya..
Dia hanyut dengan dunia yang makin menjauhi..

Adakah semuanya ini disebabkan dia sibuk??
Adakah kerana dirinya lupa untuk ‘menguruskan diri’ secara sebenarnya?

Sibuk..
Bolehkah kita masih guna kata ini sebagai alasan kita?
Cukup sibukkah kita untuk dikatakan ‘sibuk’ tu??
Adakah kita dah berusaha menangani ‘sibuk’ kita itu?

Moral yang blh diambil :-
– Masing2 mempunyai tugas dan tangungjawab. Tergantung kita pandai menguruskan atau tidak..Free Emoticons For Your Blog
– Untuk mengelakkan sibuk, kita kena pandai menguruskan masa kita. Anda sibuk, saya juga sibuk, dia juga sibuk, mereka juga sibuk… Free Emoticons For Your Blog tapi terserah kita bagaimana menanganinya..
– Janganlah sibuk menjadi alasan kita menjauhkan diri dari masyarakat.. janganlah sibuk membuatkan kita melepaskan tanggungjawab yang wajib.. janganlah sibuk membuatkan kita leka dengan dunia..Free Emoticons For Your Blog

innallah ma'ana..

Berbesar hatilah wahai para penyeru TAUHID
Berbahagialah duhai para perindu SYAHID
Berteguh AZZAM-lah wahai kalian semua di jalan ini…
Jalan kebenaran yang indah lagi menawan hati…
Jalan Allah yang diberkati…

Wahai para du`at muwahidin sekalian…
Wahai para mujahidin pembela kebenaran…
Wahai para mustadh’afin yang Allah sayangi…
Wahai para yatim yang ditinggalkan…
Wahai para isteri yang akhirnya ditinggal sendirian…
Wahai kalian semuanya yang Allah redhai dan cintai…

Sesungguhnya..
Onak dan duri adalah hiasan yang harus dilewati
Fitnah dan caci adalah makanan yang selalu tersaji
Siksa, peluru dan kematian adalah harga yang harus dibeli
Tetapi…
Ingatlah janji Allah itu pasti ..

Kalian adalah hamba-hamba pilihan, diantara hamba-hamba sekalian
Permata, mutiara dan kasturi…yang berkilauan mewangi
Penghias syurga diantara burung-burung hijau yang bertebaran
Titisan darahmu adalah pengharum syurga yang abadi
Baju kesatriamu perisai dari ganasnya api neraka jahanam

Keikhlasanmu dalam beramal..
Kepayahanmu dalam beri`dad…
Keletihanmu dalam beribath…
Keberanianmu dalam berjihad…
Keteguhanmu dalam berda`wah…
Sabar, Qona`ah, Zuhud dan Syukurmu dalam hidup…
Adalah timbangan amal yang tetap dihadapan Allah Rabbul Izzah…

Ya, Allah ya Rabb…ya Malikul Kudus…
Jadikanlah ini nyata adanya…
Bagi mereka di bumi jihad…dan bagi mereka yang menunggu-nunggu

Wahai anak Timur dan Barat
Wahai anak Utara dan Selatan
Wahai anak segala penjuru bumi..
Bangun, bangkitlah hari ini tiada lagi tidur nyenyak
Tiada lagi berlena-lena dan bermalas-malas

Gulunglah nafsu tidurmu dan lipat selimut kemalasanmu…
Olah ketangkasan jasadmu dengan i`dad
Asah ketajaman mata hati dan fikirmu dengan zikrullah
Perkaya ilmumu dengan Al-Qur`an dan As-Sunnah
Buka matamu sekalian lihatlah tanah-tanah ISLAM kini
Dihancurkan, dinodai, diratakan…thoghut kezaliman..
Nun jauh disana di bumi Checnya, Afganistan, Irak, Palestina, Kasmir, Moro, Patani, Rohingya, Xinjiang, Somalia, dan juga di sini Malaysia

Bangun bangkitlah kalian wahai syababum Muhammad….
Bangun bangkitlah kalian wahai syababut Tauhid….
Bangun bangkitlah kalian semua….
Allahu Akbar… Allahu Akbar… Allahu Akbar…!!!

Yaa ayyuhal mujahidun, Asy-syiddatasy syiddah..!!

JANGAN BIARKAN AGAMA INI DICEMARI SELAGI JANTUNG MASIH BERDENYUT..!

from : http://mutiarabernilai.wordpress.com

coffee oh coffee..

Posted: March 5, 2009 in 1, ingin menulis..

duk sol ralit2 baca blog..terjumpe lak satu blog ni..
artikelnye menarik..
about coffe!! my latest favourite drink..
ada tips2 dan info menarik ttg kopi..
so, kepada yang minat kopi, blh la baca..

kopi oh kopi..

artikelnya :

Ups..sudah jam 2 siang, pantas saja mata ini terasa berat sekali. Yup..sindrom mengantuk di tengah-tengah mengerjakan pekerjaan sungguh menyiksa. Dikala pekerjaan sudah menumpuk untuk dikerjakan, mata kita terkena serangan kantuk yang hebat. Hmm…saatnya untuk minum secangkir kopi, untuk memulihkan stamina dan menyegarkan kembali mata yang sudah mengantuk.

Hampir sebagian besar dari kita mengkonsumsi kopi pada saat merasa mengantuk di kantor atau pada saat bekerja. Kopi mengandung zat stimulan (cafein) yang mampu menstimulus otak (sistem syaraf pusat) peminumnya, sehingga ia merasakan kesegaran dan mendapatkan tambahan energi untuk melakukan aktivitas. Seperti halnya saya hari ini, dikala pekerjaan sedang menumpuk namun badan mengalami kelelahan fisik dan konsentrasi mulai buyar, kopi menjadi doping saya untuk menyelesaikan pekerjaan.

Namun dari berbagai penelitian didapatkan bahwa kopi atau kandungan cafein dalam kopi ternyata dapat menghambat penyerapan zat besi. Zat besi merupakan komponen utama dari hemoglobin, yaitu komponen darah yang berfungsi untuk mengikat oksigen dari paru-paru dan mendistribusikannya ke sel-sel tubuh. Dengan kata lain zat besi sangat penting untuk pernafasan sel. Kekurangan zat besi dapat mengakibatkan anda terkena anemia. Apabila anda terkena anemia, maka tubuh menjadi lemas, lesu dan produktivitas anda berkurang. Wanita merupakan kelompok yang rawan sekali terkena anemia. Namun penyerapan zat besi dari makanan oleh tubuh hanyalah berkisar 10-15% saja. Sehingga keberadaan zat-zat yang dapat mengganggu penyerapan besi adalah signifikan sekali bagi ketersediaan zat besi bagi tubuh.

Jadi apa yang harus anda lakukan? Anda senang kopi namun anda juga wanita/pria yang terkena anemia…dan tugas menumpuk pula !! Para ahli menemukan apabila setelah makan kita meminum secangkir penyerapan zat besi akan menurun sebanyak 39% dibandingkan jika anda tidak meminum kopi setelah makan. Efek ini akan semakin meningkat apabila jumlah kopi yang dikonsumsi juga meningkat.

Namun, apabila kopi diminum 1 jam sebelum makan, tingkat penyerapan zat besi normal dan tidak mengalami gangguan. Tetapi jangan meminum kopi 1 jam setelah makan, karena cafein dalam kopi masih dapat mempengaruhi penyerapan zat besi.

Jadi jika anda makan siang jam 12, paling aman anda meminum secangkir kopi pada saat jam 2 siang. Sehingga zat besi yang susah payah anda makan pada menu makan siang tadi dapat diserap secara sempurna oleh tubuh, dan dapat digunakan untuk membantu produktivitas anda di kantor dan pekerjaan.

So..have a nice a cup of coffee today.

Sumber: disarikan dari American Journal of Clinical Nutrition

p/s :
– daku sendiri before ni tak ske minum kopi..tapi sejak2 exam bertimbun2 nih,jd addicted to coffee.Free Emoticons For Your Blog..
– tak minum,maksudnye tak dpt nk stay up la malam tuh.Free Emoticons For Your Blog…tapi,tu la, ble baca artikel ni, br tau ada rules juga dalam minum kopi ni..
– yela, kopi tu kan ada caffein,mesti klo overdose dan overuse ada side effectnye kan?Free Emoticons For Your Blog

Malas….????

Posted: March 1, 2009 in 1

Malas..???

l.a.z.y

Tatkala diri futhur..
rasa down..
mula lah pada diri memikirkan beribu alasan utk mengelakkan diri..
timbullah keraguan akan keberhasilan dakwah dan kemenangan Islam yang diimpikan..
mula memikirkan kemampuan diri dan mula membataskannya..
mula membandingkan pengorbanan dengan apa yang didapat..
malah..sehingga sanggup melepaskan tanggungjawab dakwah,dengan alasan sudah ramai yang mampu dan blh lakukan..

astaghfirullah al-‘azhim..
di manakah letak keikhlasan kita?
di manakah letak keimanan kita?
adakah kita meragui janji2Nya?

sedih..pilu…
bila melihat ada yang sudah tidak bermaya maju melangkah..
bila melihat ada yang statik di jalan dakwah ni.
bila melihat ada yang mula mengundurkan diri..
bila melihat ada yang melangkah ke belakang walau perlahan..
malah….bila melihat ada yang memalingkan diri dan berhenti dari jalan ini…

kenapa?
adakah kerana rasa tidak sanggup?
adakah rasa tidak bersedia?
adakah hny utk menunggu diri cukup sempurna?
kita takkan sempurna..
jadi, zalimkah kita menyembunyikan ilmu yang kita dapat?
kedekut sgtkah ilmu kita sampai tak nak dikongsi?

benar kata adik juniorku dr bandung, Yana
sepatutnya kita tanamkn dlm diri..”saya tidak kedekut”

direct-to-islam

___________________________________________________________

Mengutip dari buku yang pernah daku baca ( Jalan Dakwah : Al-Ustaz Mustafa Masyhur:

Tabiat Jalan Dakwah

“Aliif Laam Miim. Adakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan kami telah beriman sedangkan mereka tidak diuji. Sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka.
Lantaran itu Allah mesti mengetahui orang-orang yang benar dan orang-orang yang berdusta”. Al-Ankabut: 1-3

Jalan dakwah tidak ditaburi dengan bunga-bunga, tetapi merupakan satu jalan yang susah dan panjang.
Kerana sesungguhnya antara yang hak dengan batil ada pertentangan yang nyata.

Ia memerlukan kesabaran dan ketekunan memikul bebanan yang berat. Ia memerlukan kemurahan hati, pemberian dan pengorbanan tanpa mengharapkan hasil yang segera tanpa putus asa dan putus harapan.
Yang diperlukan ialah usaha dan kerja yang berterusan dan hasilnya terserah kepada Allah di waktu yang dikehendakiNya.

Mungkin anda tidak akan dapat melihat natijah serta hasilnya ketika anda masih hidup. Sesungguhnya kita hanya disuruh beramal dan berusaha, tidak disuruh melihat hasil dan buahnya.
Sesungguhnya apa yang akan ditemui oleh para duat di jalan Allah adalah gangguan dan tekanan dari golongan taghut dan musuh-musuh Allah yang mahu menghapuskan mereka, memusnahkan dakwah mereka atau menghalang mereka dari berdakwah.

Itu adalah lumrah yang telah berlaku berulang kali di zaman ini. Semuanya didorong oleh rasa takut golongan taghut. Mereka takut kuasa mereka yang berdiri di atas dasar kebatilan akan musnah apabila yang hak bangun dan tegak untuk menghapuskan kebatilan.

“Sebenarnya Kami melontarkan yang hak kepada yang batil, lalu yang hak itu menghancurkannya, maka dengan serta merta yang batil itu lenyap.”Al-Anbiyaa’: 18

Bagi menghalakan terkaman dan cengkaman kuku besi mereka ke atas dakwah al-hak dan para pendokong dakwah, mereka terlebih dahulu akan mereka-reka pelbagai tuduhan yang paling keji dan dusta itu kemudianya dilemparkan kepada para pendokong dakwah. Mereka gambarkan kepada manusia bahawa para pendokong dakwah adalah musuh negara dan musuh orang ramai supaya orang ramai bangun menentang mereka seperti apa yang dilakukan oleh Firaun dan para
pembesarnya terhadap Nabi Musa.
“Dan berkatalah Firaun (kepada pembesar-pembesarnya): Biarlah aku membunuh Musa dan hendaklah dia memohon kepada Tuhannya, kerana sesungguhnya aku khuatir dia akan menukar agamamu atau
menimbulkan kerosakan dimuka bumi”.Al-Mukmin: 26

Demikianlah sikap Firaun dan pembesar-pembesarnya, sikap pengikut-pengikut Firaun di zaman itu ataupun di zaman ini. Nabi Musa dituduh sebagai perosak dan Firaun dianggap sebagai pembela bangsa dan memelihara kepentingannya. Pembesar-pembesar Firaun menghasut Firaun supaya menentang Musa dan kaumnya serta menakut-nakutkan Firaun akan perbuatan Musa. Lalu Firaun menenangkan fikiran mereka dengan menyatakan bahawa dia akan mengawasi Musa:
“Berkatalah pembesar-pembesar dari kaum Firaun (kepada Firaun): Apakah kamu akan membiarkan Musa dan kaumnya untuk membuat kerosakan di negeri ini (Mesir) dan meninggalkan kamu serta tuhan-tuhanmu?.Firaun menjawab : Akan kita bunuh anak-anak lelaki mereka dan kita biarkan hidup anak-anak perempuan mereka, sesungguhnya kita berkuasa penuh ke atas mereka”. Al-A’raaf: 127

Balasan Baik Bagi Orang-orang Yang Bertakwa:

Namun, semua itu tidak melemahkan iman Musa dan kaumnya. Musa mewasiatkan kepada mereka supaya bersabar dan memohon pertolongan dari Allah s.w.t. dan menggembirakan mereka serta
menenangkan hati mereka dengan mengingatkan bahawa bumi ini kepunyaan Allah. Dia pasti akan mempusakakannya kepada hamba-hambanya yang bertakwa.
“Musa berkata kepada kaumnya: Mohonlah pertolongan dari Allah dan bersabarlah, sesungguhnya bumi ini
kepunyaan Allah, dipusakakannya kepada sesiapa yang dikhendakiNya dari hamba-hambaNya. Dan kesudahan
yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa” AlA’raaf: 128

Jadi jalan dakwah, walau bagaimana pun susahnya, deritanya dan pahit akibatnya, tetapi terjamin hasilnya.

“Kami (Allah) selalu berkewajipan menolong orang-orang yang beriman ” Ar-Rum: 17