Archive for June, 2009

welcome : marhaban..

pejam celik..
rupa2nya kita dah menjejak dlm bulan rejab..
hari ni, tepat 1 rejab..
yakni,
2 bulan sebelum kita mengahadapi bulan ramadhan..

banyak pendapat tentang fadhilat bulan rejab ni..
ana sendiri jadi pening untuk mencari kepastian..
tapi, teringat dulu..
naqibah ana pernah menasihatkan..

bulan rejab dan sya’ban adalah 2 bulan persediaan..
persediaan untuk menyambut bulan ramadhan..
aneh bukan bila dikatakan “persediaan”??
nah..bukan aneh, tapi kita je yang tak sedar..

2 bulan ni lah kita berusaha melatih diri kita dengan memperbanyak ibadah..
tak bererti bulan2 lain kita blh kurangkan ibadah..
tapi, untuk membiasakan diri dgn amalan2 sunat dan puasa..
bagi menempuh bulan ramadhan yang mulia kelak..

bayangkanlah, anda hanya sekadar amalan harian dilakukan setiap hari..
then, ble tbe bulan ramadhan, anda sibuk beibadah utk mndptkn lailatul qadr..
sanggupkh anda dgn mendadak melipatgandakan amalan anda?
sanggupkh anda melakukan perkara yg bukan kebiasaan anda?

bukan untuk bersikap pesimis..
tapi, realiti yang sering dilihat..
kerana tidak biasa dgn amalan2 sunat dan mmprbnykkn ibadah..
mnybbkn masjid dan surau dipenuhi makmum terawih hny pd awal bln ramadhan..
awal ramadhan, masih berkobar2..namun mulai prtghn, mulai berkurangan..malah pengakhiran, blh dihitung berapa makmum yang hadir..

tapi, hal ni bisa kita perbaiki dgn membiasakan ibadah..
sahabat2 Nabi dahulu lebih awal persediaannya..
mereka mulai bersedia 6 bulan sebelum ramadhan..

apa salahnya kita berusaha utk bersedia..
walaupun hanya tinggal 2 bulan..

pertingkatkanlah amalan ibadah kita..
semoga kita cukup bersedia fisikal dan mental serta semangat ruhiyyah menghadapi bulan ramadan al-mubarak kelak..

wallahu a’lam..

Advertisements

goggles..

baru2 ni jalan2 pangkor ngan ummi yg dicintai..:P
joinla aktiviti snorkelling nih..
(even tak pandai berenang, mujurlah ade safety jacket tuh..hihih)

snorkelling..
menyelam sket2 jela..heheh..
coz menyelam namanya diving kan?hihi..

dari selaman tuh..
hati ini sangat takjub..
terpegun..
terpesona..
terkesima..
dengan ciptaan Allah..

laut membiru..

bot perahu..

ikam oh ikam..:)

sea cucumber

choral..

sungguh cantik..
banyak lagi ciptaanNya yang blum kita lihat..
belum kita terokai..
belum kita kenali..

ikan2 yang berwarna warni pelbagai saiz..
hidupan laut yang berbagai rupa..
batu karang penyeri dasar..

tu belum ditambah dgn di permukaan..
pelbagai gelagat manusia..
yg asyik menyelam..
yg asyik berenang..
yg asyik memberi makan..
yg asyik hanya memerhati dr kejauhan..

semuanya diciptakanNya..
dengan satu tujuan..
sbg bukti kebesaranNya..
supaya kita sedar kehebatan Pencipta..
supaya kita tunduk dan rendah diri..
serta menghambakan diri padaNya..

sentiasalah bertafakur dengan alam..
sesungguhnya ‘ayat2’ Allah ada di mana2..

di sini nk menyempatkan diri..
untuk menyelit sedikit dari pengisian yg didapat br2 ni..
ttg penghayatan thdp ciptaan Allah..

Allah telah ciptaan semuanya hebat..detail..
dan semua ciptaan itu bukannya untuk sia2..
tapi,untuk kita berfikir tujuan penciptaan..
dan akhirnya meningkatkan keimanan kita..
kekaguman bukanlah sekadar di mulut..
tapi perlulah dizahirkan dgn perbuatan..

jika kita ambil satu contoh..
ade seorg prof ni cipta satu jenis laptop baru..
cantik..hebat..
kagum kite smp ternganga kita dibuatnye ble tgk..
mesti kite sibuk nk tau pe functionnye..
siapa la nama prof or company yg hebat wat tuh..
takkanla utk display dan ltk kat muzium je kan?
mestila utk dimanfaatkan kan?

so,berbalik kpd realiti ciptaan Allah..
Allah menciptakan utk kita berfikir apa fungsinya..
kehebatan ciptaan..dalam keunikan, mengagumkan..
supaya kita mengenali Pencipta..
bersyukur dgn kurniaan..
rasa diri hanyalah sekecil2 hamba, namun dicipta dgn sempurna..

subhanallah..
Maha Suci Allah..