alhamdulillah selamat even terjun menjadi pilihan terakhir..

Posted: October 3, 2009 in Allah is Almighty.., life in padang, muhasabah diri

gempa bumi berskala 7.6 skala ritcher menggoncangkan bumi padang,indonesia..
ketika itu,diri ini,hanya Allah yang tahu betapa cemas dan panik di hati..

saat gempa..aku berada di dalam toilet..toilet ku di dalam bilik..
awalnya gegaran terasa..
oleh kerana sudah terbiasa dgn gegaran gempa,aku membiarkan diri ini melanjutkan hajat di toilet tuh..
tapi,apabila gegaran tuh bertambah kuat dan bertukar menjadi goncangan,aku bergegas ke dlm bilik ku..
dengan cepat aku memakai seluar dan tudung, mencapai pasport+purse+hp di meja lantas dimasukkan ke dlm beg..
tatkala mau ke pintu utk keluar bilik,almari buku ku jatuh,hampir mau menghempapku,alhamdulillah diri ni sempat menghindar..
namun,rupa2nya almari buku tsbt jatuh terkena tepat di kunciku di pintu..anak kunciku patah..pintu tak dpt dibuka!
ya Allah,aku terkunci,terperangkap di bilikku sendiri!!!!
aku terkedu..tersentak..bertambah panik..
aku menangis dan terpekik meminta pertolongan..
namun,houzmateku semua sudah keluar larikan diri dari rumah..
merekja menyangka aku tak di rumah (kerana sbnrnya aku ada plan kuar,tapi tbe2 tak jadi)..
tbe2 terdetik yang bilikku ni ada balkoni..(bilikku di tingkat 2)..
aku lari ke balkoni utk tgk kondisi taman di bawah..
trus aku masuk ke bilik dan tarik tilamku dan lemparkannya ke bawah..
aku dengan menggeletar dan masih terhuyung hayang kerana gempa, menguatkan semangat terjun ke bawah ke atas tilam tersebut bersama2 begku td..
sesampai di atas tilam di tanah, badanku terasa sgt sakit namun aku sgt bersyukur ketika ku membuka mata..hanya satu yg blh terlintas “alhamdulillah,aku masih hidup”..
bergegas ku lari ke pintu ruang tamu..kesalnya,pintu tersebut juga kunci..
aku rasa sangat hampa..namun kuatkan tenaga menjerit meminta pertolongan..
alhamdulillah,dengan izinNya houzmateku yg berada di luar rumah dengar pekikanku,lantas mereka bergegas masuk dan membuka pintu utkku dan memapahku keluar rumah..
badanku menggigil,kesakitan,trauma dan lemah..
ku lihat kaki kananku bengkak, houzmateku cepat2 sapu krim dan balut bandage..pinggangku dan daerah perutku sakit tapi ku dpt berdiri dan jalan terpincang2..
namun, satu je yg masih ku tak henti2 lafazkan hingga kini..
alhamdulillah..Ya Allah,aku sangat2 bersyukur..
dengan izinMu..dengan kuasaMu ya Allah aku masih hidup dan bernafas..
aku sangat bersyukur pdMu ya Allah..

p/s : setelah slmt di msia pagi jumaat smlm dengan menaiki pesawat hercules TUDM, aku pergi check doc utk kondisi kakiku..alhamdulillah,no fracture or crack..

insyaAllah gmbr2 di tempat kejadian akan diupdate lea

Advertisements
Comments
  1. mia says:

    Syukur Alhamdulillah..

    Allah masih m’kehendaki akk utk terus hidup demi Ad-deen ini..

    teruskan melangkah dgn tegar!

    syafakillah.. ^_^

  2. TiQa says:

    salam kak sol…

    Alhamdulillah akak selamat!
    MasyaAllah…
    mst terkejut sangat kan….
    kte ada terpkrkan akak…
    syukurlah semuanya selamat…

  3. onesoliha says:

    16. Dan jika kami hendak membinasakan suatu negeri, Maka kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, Maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan kami), Kemudian kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya. (al-isra’)
    58. Tak ada suatu negeripun (yang durhaka penduduknya), melainkan kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. yang demikian itu Telah tertulis di dalam Kitab (Lauh mahfuzh).(al-isra’)

  4. saiful says:

    alhamdulillah..

  5. abe big says:

    alhamdulillah… kami di malaysia sgt2 risau kondisi kkk masa kkk kat sana.. syukur lillah kkk pulang dgn selamat.. walaupun kaki cedera teruk namun Allah itu Maha Kaya.. Masih memberi peluang bagaikan hidup utk kali kedua.. mcmana dgn kaki kkk? dah beransur pulih ke? dun forget utk jumpe doc lagi k.. make sure kaki tu btl2 pulih… 🙂

  6. fatihah says:

    alhamdulillah akak selamat, mase berlaku gempa tu sy trigt kat akak…umah sy tak leh on9..ape2 pon alhamdulillah akak selamat..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s