Archive for July, 2011

to my dear Jilbabers @ Hijabers…

Posted: July 12, 2011 in Uncategorized

“don’t u want to be like her?? she’s so FASHIONISTA!!!”
hmm..
mengikut trend..sangat2 menyebabkan diri hanyut dengan arus fashion??

kebelakangan ni bnyk fashion2 baru yg ditampilkan..
esp JILBAB @ HIJAB..

tak kisahla u all nak pakai hijab macam mana pun..
yups…tak salah nk being stylish..
yang penting MENUTUP AURAT..

okay, ble dh masuk tajuk Menutup Aurat, ramai yg sepertinya keliru..
apa batas auratku??
hmm.pelik bin ajaib jugak klo diorg kata diorg tatau..
kat sekolah rendah pun dh ada ajar..
Aurat PEREMPUAN : semua kecuali muka dan telapak tangan..
rasanya smua dah tau kan? tapi adakah anda sudah amalkan??

sedih saya lihat..
mereka berjilbab, tapi singkat..
mereka berjilbab, tapi pakai baju lengan pendek..
mereka berjilbab tapi dada terserlah (tudung mini je, takpun sengaja dibelit tudung smp dada nmpk)..
mereka berjilbab, tapi pakai bj ketat..
and so on..

and one thing more..
kita bukan sekadar menutup aurat,tapi perlu memakai pakaian yang tidak menarik perhatian esp yg bukan mahram..
ni tak..pakai tudung, tapi..
berpakaian sume nak bling2..
warna baju klo blh 5 meter jauhnye dh blh cam..
pakai aksesoris lengkap..cincin, gelang *ting2,rantai..
hmm..

so, is dat memenuhi kehendak syariat dalam berpakaian??
are u a real muslimah?
are really wanna be a good muslimah??
think back my dear jilbabers @ hijabers..
show da world u r da good muslimah role model..^^

Wahn –> penyakit yang sangat berbahaya!!

Posted: July 12, 2011 in Uncategorized

Penyakit Wahn
setelah lama menyepi, diri melakukan quick muhasabah..
n wat i got from dat –> trying to avoid Wahn disease..its too dangerous!!
why?? sbb i feel i huv too much hiburan duniawi..
doing reflection : wut did i do dis week towards remembering Allah?

Wahn disease?? u’ll never found dis one in medic terms or books, but got it in hadeeth..
so, apa itu penyakit Wahn ini?? penyakit Wahn itu adalah ‘Cinta dunia dan takut mati’..

Rasulullah bersabda, “Nyaris orang-orang kafir menyerbu dan membinasakan kalian, seperti halnya orang-orang yang menyerbu makanan di atas piring.” Seseorang berkata, “Apakah karena sedikitnya kami waktu itu?” Beliau bersabda, “Bahkan kalian waktu itu banyak sekali, tetapi kamu seperti buih di atas air. Dan Allah mencabut rasa takut musuh-musuhmu terhadap kalian serta menjangkitkan di dalam hatimu penyakit wahn.” Seseorang bertanya, “Apakah wahn itu?” Beliau menjawab, “Cinta dunia dan takut mati.” (HR. Ahmad, Al-Baihaqi, Abu Dawud No. 3745)

Cinta Dunia Takut Mati
just tak berapa lama sblm saya menulis ni, saya mendapat khabar dari kakanda saya yg ada junior ex-highschool saya meninggal..
innalillahi wa inna ilaihi rajiun..
she is my junior..so, dat means she is younger than me!
ya Allah..sungguh kebelakangan ini sering saya mndpt khbr org2 muda meninggal..
diri ini menggeletar mendengarkan..
namun, tersentak di benakku..”adakah daku sudah bersedia menghadapi maut bila-bila sahaja dan dimana sahaja??”
mulut terkumat kamit utk mengungkapkan..
hati gerun memikirkan..
tapi, itulah realiti yang perlu kita hadapi..dan itu yang perlu kita siapkan..

Hubbun Dunya
ya…berbicara mengenai cintakan dunia..
Mereka mencintai dunia ini hingga malas beramal yang mendekatkan diri mereka kepada Allah.
Mereka mencintai dunia ini hingga melupakan Allah, tidak merindukan-Nya, tidak pula mengharapkan pertemuan dengan-Nya.
Kasihan, walau mereka sangat mencintai dunia ini, tetapi tetap saja, mereka pasti menemui kematian.

janganlah kamu meletakkan dunia itu seolah-olah tiada penghujungnya dan tidak wujud kematian..
dunia ini hanya sementara..hanyalah persinggahan menuju akhirat..
Dari Ibnu Umar radhiallahuanhuma berkata : Rasulullah S.a.w memegang pundak kedua bahu saya seraya bersabda : Jadilah engkau di dunia seakan-akan orang asing atau pengembara “, Ibnu Umar berkata : Jika kamu berada di petang hari jangan tunggu pagi hari, dan jika kamu berada di pagi hari jangan tunggu petang hari, gunakanlah kesihatanmu untuk (persiapan saat) sakitmu dan kehidupanmu untuk kematianmu “ (Riwayat Bukhari)

did u realize dis :
“Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” ( QS.Al-Haadid 57 : 20 )

kata2 dari Abu bakar r.a : “rindukanlah kematian niscaya kamu akan dikurniai kehidupan”.

hakikat kematian
“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” ( QS.Al-Imran 3 : 185 )

so, jom kita muhasabah lagi..
sampai tahap manakah kita mencintai dunia??
adakah sampai menyebabkan anda takut mati??
adakah kita sudah bersedia menghadapi mati?
ya Allah..daku memohon padaMu..berikanlah padaku kekuatan utk menghadapi virus Wahn ini..

p/s: semoga segala amalan junior saya itu diterimaNya..aminn…