Archive for the ‘Allah is Almighty..’ Category

“plunge into the Hell-Fire further than the distance between the east and west” (narrated by Bukhari and Muslim).

In Islam, we are prohibited from gossiping about someone behind their back if it is something disliked to that person. You may ask, what if we are speaking the truth? If one is speaking the truth about someone behind their back, then this is backbiting and it is dispicable. If one is speaking falsehood about someone behind their back, then this is slander, something even worse.

Kab al-Ahbar said: “Backbiting nullifies a person’s good deeds.”

Not only is backbiting considered a sin in Islam, but it is considered a major sin by the consensus of scholars considering the implications mentioned about in the Quran and Sunnah. The Quranic verses dealing with backbiting include:

1. “O you who believe! Let not some men among you deride others who may be better than they (are), nor let women (deride) women who may be better than they are; neither defame one another, nor insult one another by nicknames. Evil is a bad name after faith.” (Surat Hujurat, 49:11)
2. “O you who believe! Shun much suspicion; for lo! some suspicion is a crime. And spy not, neither backbite one another. Would one of you love to eat the flesh of his dead brother? You would abhor that. And keep your duty (to Allah). Lo! Allah is Relenting, Merciful.” (Surat Hujurat, 49:12)
3. “Neither obey thou each feeble oath-monger; detractor, going about with slander.” (Surat Qalam, 68:10-11)
4. “Woe to every sneering defamer.” (Surat Humaza, 104:1)

Sneering can be considered defamation by actions (instead of words). Sneering can include actions as small as even rolling one’s eyes. Furthermore, Surat Humaza (The Transducer) is dedicated to answering those that gossip about others. Therefore, as Muslims, it is a duty incumbent upon us to safeguard our mouths from saying anything we would regret later on.

Muadh ibn Jabal (ra) asked Rasoolullah (SAW) to inform him of some good work that would admit him into

Paradise and distance him from the Hell-Fire. Rasoolullah (SAW) mentioned to him the virtues of many good deeds, then said: “Shall I inform you of the foundation of all of that?”

Muadh said: “Certainly.”

Rasoolullah (SAW) took hold of his own tongue and said: “Restrain yourself from this.”

Muadh then asked: “O Rasoolullah! Are we held to task for the things that we say?”

Rasoolullah (SAW) replied: “May your mother be bereaved of you, O Muadh! Does anything topple people headlong into the Hell-Fire save the harvests of their tongues?” (narrated by Tirmidhi and Ibn Majah)

Rasoolullah (SAW) said, “One of the greatest of the major sins is to stretch out one’s tongue without right against the honor of a Muslim” (narrated by Abu Dawud).

Aisha (ra) relates that she said to Rasoolullah (SAW), “It should tell you enough about Safiyyah that she is short.”

To this Rasoolullah (SAW) replied, “You have said a word that if it was to be mixed with the water of the sea, it would contaminate it” (narrated by Tirmidhi and Abu Dawud).

The hadith above shows the seriousness of backbiting. The one sentence Aisha mentioned about Safiyyah was serious enough to contaminate something as large as the ocean. Therefore, we should consider how much we have contaminated our small ponds of good deeds versus the oceans of good deeds the Sahaba had obtained.

Two Companions once criticized a man who had been punished for committing adultery.

Rasoolullah (SAW) was traveling and he passed by the carcass of a donkey.

Rasoolullah (SAW) said, “Where are those two people? Get down and eat from the flesh of this donkey!”

They said, “O Rasoolullah, who would eat this?”

Rasoolullah (SAW) said: “What the two of you have recently done by defaming the honor of your brother is far worse than eating from this” (narrated by Abu Dawud).

The punishment for backbiting includes repaying those who we backbite.

Rasoolullah (SAW) asked the Sahaba, “Do you know who is bankrupt?”

They responded, “The person among us who is bankrupt is the one who possesses neither money nor provision.”

Rasoolullah (SAW) answered, “The one who is bankrupt from among my followers is he who comes on the Day of Resurrection with prayer, charity, and fasting to his credit. However, he had insulted this person, struck that person, and seized the wealth of another, on account of which his good deeds will be taken from him. Then, if his good deeds are exhausted, the sins of those whom he wronged will be taken from them and foisted upon him and then he will be cast into the Fire” (narrated by Muslim).

How lightly we take it when talking poorly about our own Muslim brothers and sisters! How many of us stay silent when someone else talks ill of our brothers and sisters in our presence? How many of us thinking it nothing to even roll our eyes when a name is mentioned. Saying something as simple as “may Allah guide him” with the wrong tone may be considered backbiting as it may be something that defames the honor of our Muslim brother or sister (however, it should be understood that this occurs only when a negative tone is used to make this statement). We need to defend our brothers and sisters when they are not present to defend themselves.

The Prophet (SAW) said: “Whoever can guarantee to me what is between his two lips and what is between his two legs, I can guarantee for him paradise” (narrated by Bukhari).

Therefore, let’s all aim to not talk poorly about our fellow brothers and sisters and let’s be amongst those who will meet in paradise, insha’Allah.

[Taken in part from Shaykh Muhammad Ismail al-Sayyid Ahmad]

Advertisements

gempa bumi berskala 7.6 skala ritcher menggoncangkan bumi padang,indonesia..
ketika itu,diri ini,hanya Allah yang tahu betapa cemas dan panik di hati..

saat gempa..aku berada di dalam toilet..toilet ku di dalam bilik..
awalnya gegaran terasa..
oleh kerana sudah terbiasa dgn gegaran gempa,aku membiarkan diri ini melanjutkan hajat di toilet tuh..
tapi,apabila gegaran tuh bertambah kuat dan bertukar menjadi goncangan,aku bergegas ke dlm bilik ku..
dengan cepat aku memakai seluar dan tudung, mencapai pasport+purse+hp di meja lantas dimasukkan ke dlm beg..
tatkala mau ke pintu utk keluar bilik,almari buku ku jatuh,hampir mau menghempapku,alhamdulillah diri ni sempat menghindar..
namun,rupa2nya almari buku tsbt jatuh terkena tepat di kunciku di pintu..anak kunciku patah..pintu tak dpt dibuka!
ya Allah,aku terkunci,terperangkap di bilikku sendiri!!!!
aku terkedu..tersentak..bertambah panik..
aku menangis dan terpekik meminta pertolongan..
namun,houzmateku semua sudah keluar larikan diri dari rumah..
merekja menyangka aku tak di rumah (kerana sbnrnya aku ada plan kuar,tapi tbe2 tak jadi)..
tbe2 terdetik yang bilikku ni ada balkoni..(bilikku di tingkat 2)..
aku lari ke balkoni utk tgk kondisi taman di bawah..
trus aku masuk ke bilik dan tarik tilamku dan lemparkannya ke bawah..
aku dengan menggeletar dan masih terhuyung hayang kerana gempa, menguatkan semangat terjun ke bawah ke atas tilam tersebut bersama2 begku td..
sesampai di atas tilam di tanah, badanku terasa sgt sakit namun aku sgt bersyukur ketika ku membuka mata..hanya satu yg blh terlintas “alhamdulillah,aku masih hidup”..
bergegas ku lari ke pintu ruang tamu..kesalnya,pintu tersebut juga kunci..
aku rasa sangat hampa..namun kuatkan tenaga menjerit meminta pertolongan..
alhamdulillah,dengan izinNya houzmateku yg berada di luar rumah dengar pekikanku,lantas mereka bergegas masuk dan membuka pintu utkku dan memapahku keluar rumah..
badanku menggigil,kesakitan,trauma dan lemah..
ku lihat kaki kananku bengkak, houzmateku cepat2 sapu krim dan balut bandage..pinggangku dan daerah perutku sakit tapi ku dpt berdiri dan jalan terpincang2..
namun, satu je yg masih ku tak henti2 lafazkan hingga kini..
alhamdulillah..Ya Allah,aku sangat2 bersyukur..
dengan izinMu..dengan kuasaMu ya Allah aku masih hidup dan bernafas..
aku sangat bersyukur pdMu ya Allah..

p/s : setelah slmt di msia pagi jumaat smlm dengan menaiki pesawat hercules TUDM, aku pergi check doc utk kondisi kakiku..alhamdulillah,no fracture or crack..

insyaAllah gmbr2 di tempat kejadian akan diupdate lea

welcome : marhaban..

pejam celik..
rupa2nya kita dah menjejak dlm bulan rejab..
hari ni, tepat 1 rejab..
yakni,
2 bulan sebelum kita mengahadapi bulan ramadhan..

banyak pendapat tentang fadhilat bulan rejab ni..
ana sendiri jadi pening untuk mencari kepastian..
tapi, teringat dulu..
naqibah ana pernah menasihatkan..

bulan rejab dan sya’ban adalah 2 bulan persediaan..
persediaan untuk menyambut bulan ramadhan..
aneh bukan bila dikatakan “persediaan”??
nah..bukan aneh, tapi kita je yang tak sedar..

2 bulan ni lah kita berusaha melatih diri kita dengan memperbanyak ibadah..
tak bererti bulan2 lain kita blh kurangkan ibadah..
tapi, untuk membiasakan diri dgn amalan2 sunat dan puasa..
bagi menempuh bulan ramadhan yang mulia kelak..

bayangkanlah, anda hanya sekadar amalan harian dilakukan setiap hari..
then, ble tbe bulan ramadhan, anda sibuk beibadah utk mndptkn lailatul qadr..
sanggupkh anda dgn mendadak melipatgandakan amalan anda?
sanggupkh anda melakukan perkara yg bukan kebiasaan anda?

bukan untuk bersikap pesimis..
tapi, realiti yang sering dilihat..
kerana tidak biasa dgn amalan2 sunat dan mmprbnykkn ibadah..
mnybbkn masjid dan surau dipenuhi makmum terawih hny pd awal bln ramadhan..
awal ramadhan, masih berkobar2..namun mulai prtghn, mulai berkurangan..malah pengakhiran, blh dihitung berapa makmum yang hadir..

tapi, hal ni bisa kita perbaiki dgn membiasakan ibadah..
sahabat2 Nabi dahulu lebih awal persediaannya..
mereka mulai bersedia 6 bulan sebelum ramadhan..

apa salahnya kita berusaha utk bersedia..
walaupun hanya tinggal 2 bulan..

pertingkatkanlah amalan ibadah kita..
semoga kita cukup bersedia fisikal dan mental serta semangat ruhiyyah menghadapi bulan ramadan al-mubarak kelak..

wallahu a’lam..

goggles..

baru2 ni jalan2 pangkor ngan ummi yg dicintai..:P
joinla aktiviti snorkelling nih..
(even tak pandai berenang, mujurlah ade safety jacket tuh..hihih)

snorkelling..
menyelam sket2 jela..heheh..
coz menyelam namanya diving kan?hihi..

dari selaman tuh..
hati ini sangat takjub..
terpegun..
terpesona..
terkesima..
dengan ciptaan Allah..

laut membiru..

bot perahu..

ikam oh ikam..:)

sea cucumber

choral..

sungguh cantik..
banyak lagi ciptaanNya yang blum kita lihat..
belum kita terokai..
belum kita kenali..

ikan2 yang berwarna warni pelbagai saiz..
hidupan laut yang berbagai rupa..
batu karang penyeri dasar..

tu belum ditambah dgn di permukaan..
pelbagai gelagat manusia..
yg asyik menyelam..
yg asyik berenang..
yg asyik memberi makan..
yg asyik hanya memerhati dr kejauhan..

semuanya diciptakanNya..
dengan satu tujuan..
sbg bukti kebesaranNya..
supaya kita sedar kehebatan Pencipta..
supaya kita tunduk dan rendah diri..
serta menghambakan diri padaNya..

sentiasalah bertafakur dengan alam..
sesungguhnya ‘ayat2’ Allah ada di mana2..

di sini nk menyempatkan diri..
untuk menyelit sedikit dari pengisian yg didapat br2 ni..
ttg penghayatan thdp ciptaan Allah..

Allah telah ciptaan semuanya hebat..detail..
dan semua ciptaan itu bukannya untuk sia2..
tapi,untuk kita berfikir tujuan penciptaan..
dan akhirnya meningkatkan keimanan kita..
kekaguman bukanlah sekadar di mulut..
tapi perlulah dizahirkan dgn perbuatan..

jika kita ambil satu contoh..
ade seorg prof ni cipta satu jenis laptop baru..
cantik..hebat..
kagum kite smp ternganga kita dibuatnye ble tgk..
mesti kite sibuk nk tau pe functionnye..
siapa la nama prof or company yg hebat wat tuh..
takkanla utk display dan ltk kat muzium je kan?
mestila utk dimanfaatkan kan?

so,berbalik kpd realiti ciptaan Allah..
Allah menciptakan utk kita berfikir apa fungsinya..
kehebatan ciptaan..dalam keunikan, mengagumkan..
supaya kita mengenali Pencipta..
bersyukur dgn kurniaan..
rasa diri hanyalah sekecil2 hamba, namun dicipta dgn sempurna..

subhanallah..
Maha Suci Allah..

usul 20

Posted: April 17, 2009 in Allah is Almighty.., islam is my way

1. Islam adalah agama yang menyeluruh dan lengkap.

2. Al-Quran dan As-Sunnah adalah rujukan asas dalam perundangan Islam.

3. Iman sejati, ibadah yang sah dan perjuangan mempunyai cahaya dan kemanisan di dalam hati. Ilham, lintasan hati, mimpi tidak boleh dijadikan dalil hukum Agama.

4. Tangkal, jampi selain ayat Al-Quran dan Hadis serta mendakwa tahu hal ghaib (yang belum berlaku) adalah munkar yang wajib dibenteras.

5. Keputusan pimpinan dalam organisasi wajib dilaksanakan dalam perkara maslahat, yang tiada nas atau ada nas tetapi mempunyai berbagai tafsiran.

6. Kata-kata seseorang selain Rasulullah saw tidak semestinya betul dan diterima.

7. Seorang yang belum pakar dalam Feqah, ikutlah salah satu dari 4 Mazhab tanpa taksub. Terimalah pandangan mazhab lain jika dalilnya lebih kuat.

8. Perbezaan dalam Feqah jangan membawa kepada perpecahan hati.

9. Jauhi perdebatan Feqah yang tidak membawa kepada tindakan amali.

10. Kita beriman kepada Ayat-ayat Sifat tanpa menafsir atau menolaknya.

11. Semua Bid’ah yang tiada asas Syarak adalah munkar yang wajib dibenteras.

12.Bid’ah Idafiah, Bid’ah Tarkiah, Bid’ah Iltizamiah adalah khilaf ulamak.

13. Keramat boleh berlaku pada Wali-wali Allah, namun mereka tidak boleh memberi menfaat atau mudharat kepada diri mereka, apatah lagi kepada orang lain.

14.Ziarah kubur adalah sunnah Rasulullah saw. Jangan dicampur dengan Bid’ah.

15. Tawassul dalam berdoa adalah khilaf ulamak dan bukan dalam masalah Aqidah.

16.Dalam mengeluarkan hukum, Syarak merujuk kepada intipati sesuatu perkara dan bukan nama yang dipakai orang ramai. Contoh “Faedah Bank”.

17. Amal hati lebih utama dari amal anggota. Kedua-duanya penting.

18.Islam mengangkat peranan akal manusia.

19.Tiada pertembungan diantara Syarak dan ilmu Sains yang sahih.

20.Kita tidak mengkafirkan orang Islam melainkan dengan syarat-syarat yang ketat.

innallah ma'ana..

Berbesar hatilah wahai para penyeru TAUHID
Berbahagialah duhai para perindu SYAHID
Berteguh AZZAM-lah wahai kalian semua di jalan ini…
Jalan kebenaran yang indah lagi menawan hati…
Jalan Allah yang diberkati…

Wahai para du`at muwahidin sekalian…
Wahai para mujahidin pembela kebenaran…
Wahai para mustadh’afin yang Allah sayangi…
Wahai para yatim yang ditinggalkan…
Wahai para isteri yang akhirnya ditinggal sendirian…
Wahai kalian semuanya yang Allah redhai dan cintai…

Sesungguhnya..
Onak dan duri adalah hiasan yang harus dilewati
Fitnah dan caci adalah makanan yang selalu tersaji
Siksa, peluru dan kematian adalah harga yang harus dibeli
Tetapi…
Ingatlah janji Allah itu pasti ..

Kalian adalah hamba-hamba pilihan, diantara hamba-hamba sekalian
Permata, mutiara dan kasturi…yang berkilauan mewangi
Penghias syurga diantara burung-burung hijau yang bertebaran
Titisan darahmu adalah pengharum syurga yang abadi
Baju kesatriamu perisai dari ganasnya api neraka jahanam

Keikhlasanmu dalam beramal..
Kepayahanmu dalam beri`dad…
Keletihanmu dalam beribath…
Keberanianmu dalam berjihad…
Keteguhanmu dalam berda`wah…
Sabar, Qona`ah, Zuhud dan Syukurmu dalam hidup…
Adalah timbangan amal yang tetap dihadapan Allah Rabbul Izzah…

Ya, Allah ya Rabb…ya Malikul Kudus…
Jadikanlah ini nyata adanya…
Bagi mereka di bumi jihad…dan bagi mereka yang menunggu-nunggu

Wahai anak Timur dan Barat
Wahai anak Utara dan Selatan
Wahai anak segala penjuru bumi..
Bangun, bangkitlah hari ini tiada lagi tidur nyenyak
Tiada lagi berlena-lena dan bermalas-malas

Gulunglah nafsu tidurmu dan lipat selimut kemalasanmu…
Olah ketangkasan jasadmu dengan i`dad
Asah ketajaman mata hati dan fikirmu dengan zikrullah
Perkaya ilmumu dengan Al-Qur`an dan As-Sunnah
Buka matamu sekalian lihatlah tanah-tanah ISLAM kini
Dihancurkan, dinodai, diratakan…thoghut kezaliman..
Nun jauh disana di bumi Checnya, Afganistan, Irak, Palestina, Kasmir, Moro, Patani, Rohingya, Xinjiang, Somalia, dan juga di sini Malaysia

Bangun bangkitlah kalian wahai syababum Muhammad….
Bangun bangkitlah kalian wahai syababut Tauhid….
Bangun bangkitlah kalian semua….
Allahu Akbar… Allahu Akbar… Allahu Akbar…!!!

Yaa ayyuhal mujahidun, Asy-syiddatasy syiddah..!!

JANGAN BIARKAN AGAMA INI DICEMARI SELAGI JANTUNG MASIH BERDENYUT..!

from : http://mutiarabernilai.wordpress.com

salam..
ni post dr kwn2 sol dlm yahoo group..
prnh jugak dpt email dr kwn long time ago..
tapi still ske nk share kat sni..
sbb sgt2 menginsafkan..
maybe kita dah tau, prnh bljr dlm sains..
tapi kita tak bayangkan..
dan kita jarang berkeinginan utk memperhatikan..
tapi, once ble kte re-inform..
br kte sedar..
dan ini sgt2 remind us ttg hakikat diri kita..

BUKTI KEKUASAANNYA…

1

Pada waktu benda-benda angkasa ini diperbandingkan

2

kita menjadi sadar betapa kecilnya bumi dan kita para penghuninya.

3

Jagad raya yang sangat besar.

4

Dalam skala ini bumi kita tidak kelihatan lagi

5

Di sini matahari hanya sebesar debu!

Antares adalah bintang ke 15 yang paling terang di angkasa.
Jaraknya lebih dari 1000 tahun cahaya dari bumi.

Lalu . . . siapakah kita?
apakah tujuan hidup kita?
Apa yang membuat hidup kita, manusia, berharga?
kenapa Allah memuliakan kita sebagai khalifah??
Masihkah kita bisa menepuk dada & berkata “inilah aku!”…?? Sedangkan kita terlalu kerdil berbanding Tuhan yang mencipta sekelian alam.

betapa kerdilnya kita disisiNya yang Maha Besar..Allahu Akbar!!