Archive for the ‘muhasabah diri’ Category

jadilah kamu di dunia seakan-akan kamu sebagai orang asing atau penyeberang jalan” (diriwayatkan Bukhari dri Ibnu Umar)

ghuraba’ : wayfarers : travelers

nahnu ghuraba’..
the wayfarer..
the traveler..

kita perlu hati-hati dalam mengharungi jalan hidup..
hidup kita ini hanya sementara..
hanyalah sebuah persinggahan sebelum ke alam yang lebih kekal..

jika berada di petang hari, janganlah kamu menunggu pagi hari. jika berada di pagi hari, janganlah kamu menunggu petang hari. ambillah kesempatan sihatmu utk menghadapi sakitmu. ambillah kesempatan hidupmu utk menghadapi kematianmu” (H.R Bukhari)

hidup kita singkat

ingatlah..hidup kita ini sangat singkat.
pejam celik je masa berlalu begitu saja..
apa yang kita dh buat hari ini?
bermanfaatkah ia? utk diri, agama dan segalanya keranaNya?

tempat tinggal kita yang hakiki dan abadi adalah akhirat

hidup ini bukanlah selamanya..
akhirat jualah tempat kit kembali nanti..
tidak mengapa kita bersusah payah di dunia ini, supaya kita capai kebahagiaan di akhirat ^^

dan tidaklah kehidupan di dunia ini meainkan senda gurau dan main-main. dan sesungguhnya negeri akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau sekiranya mereka ketahui” (surah al-ankabut : 64)

so, sentiasalah bersikaplah seperti seorang pengembara..
selalu bersedia menghadapi dugaan yang mendatang..
selalu lengkap dengan bekalan..
selalu menghargai waktu dan posisi..
dan selalu bersiap untuk berangkat bila-bila masa sahaja..

Advertisements

Looking up at the sky, searching for Allah most High
He rejected the way of worshipping Gods of clay
Prophet Ebrahim knew that Allah was near
And that the heart of a Muslim is sincere

Under the hot burning sun, he declared God is one
Though with stones on his chest, his Imaan would not rest
The Muadhin knew that right would conquer wrong
And the heart of a Muslim must be strong

Chorus:
It’s the heart of a Muslim through the guidance of Islam
That makes you fair and kind and helpful to your fellow man
So living as a Muslim means that you must play a part
Allah looks not at how you look, but what is in your heart

In our poor meager state, little food on our plate
Mother said she was glad, always sharing what we had
When I asked how can we share what’s not enough
She said the heart of a Muslim’s filled with love

He said its time you should know, you will learn as you grow
That some people around will do what’s bad to bring you down
Father said to be a star that’s shining bright
For the heart of a Muslim does what’s right

Chorus
So whatever you, make sure your words are true
Honesty is the best, because life is a test
Even if it hurts so much you want to cry
For the heart of a Muslim does not lie

“plunge into the Hell-Fire further than the distance between the east and west” (narrated by Bukhari and Muslim).

In Islam, we are prohibited from gossiping about someone behind their back if it is something disliked to that person. You may ask, what if we are speaking the truth? If one is speaking the truth about someone behind their back, then this is backbiting and it is dispicable. If one is speaking falsehood about someone behind their back, then this is slander, something even worse.

Kab al-Ahbar said: “Backbiting nullifies a person’s good deeds.”

Not only is backbiting considered a sin in Islam, but it is considered a major sin by the consensus of scholars considering the implications mentioned about in the Quran and Sunnah. The Quranic verses dealing with backbiting include:

1. “O you who believe! Let not some men among you deride others who may be better than they (are), nor let women (deride) women who may be better than they are; neither defame one another, nor insult one another by nicknames. Evil is a bad name after faith.” (Surat Hujurat, 49:11)
2. “O you who believe! Shun much suspicion; for lo! some suspicion is a crime. And spy not, neither backbite one another. Would one of you love to eat the flesh of his dead brother? You would abhor that. And keep your duty (to Allah). Lo! Allah is Relenting, Merciful.” (Surat Hujurat, 49:12)
3. “Neither obey thou each feeble oath-monger; detractor, going about with slander.” (Surat Qalam, 68:10-11)
4. “Woe to every sneering defamer.” (Surat Humaza, 104:1)

Sneering can be considered defamation by actions (instead of words). Sneering can include actions as small as even rolling one’s eyes. Furthermore, Surat Humaza (The Transducer) is dedicated to answering those that gossip about others. Therefore, as Muslims, it is a duty incumbent upon us to safeguard our mouths from saying anything we would regret later on.

Muadh ibn Jabal (ra) asked Rasoolullah (SAW) to inform him of some good work that would admit him into

Paradise and distance him from the Hell-Fire. Rasoolullah (SAW) mentioned to him the virtues of many good deeds, then said: “Shall I inform you of the foundation of all of that?”

Muadh said: “Certainly.”

Rasoolullah (SAW) took hold of his own tongue and said: “Restrain yourself from this.”

Muadh then asked: “O Rasoolullah! Are we held to task for the things that we say?”

Rasoolullah (SAW) replied: “May your mother be bereaved of you, O Muadh! Does anything topple people headlong into the Hell-Fire save the harvests of their tongues?” (narrated by Tirmidhi and Ibn Majah)

Rasoolullah (SAW) said, “One of the greatest of the major sins is to stretch out one’s tongue without right against the honor of a Muslim” (narrated by Abu Dawud).

Aisha (ra) relates that she said to Rasoolullah (SAW), “It should tell you enough about Safiyyah that she is short.”

To this Rasoolullah (SAW) replied, “You have said a word that if it was to be mixed with the water of the sea, it would contaminate it” (narrated by Tirmidhi and Abu Dawud).

The hadith above shows the seriousness of backbiting. The one sentence Aisha mentioned about Safiyyah was serious enough to contaminate something as large as the ocean. Therefore, we should consider how much we have contaminated our small ponds of good deeds versus the oceans of good deeds the Sahaba had obtained.

Two Companions once criticized a man who had been punished for committing adultery.

Rasoolullah (SAW) was traveling and he passed by the carcass of a donkey.

Rasoolullah (SAW) said, “Where are those two people? Get down and eat from the flesh of this donkey!”

They said, “O Rasoolullah, who would eat this?”

Rasoolullah (SAW) said: “What the two of you have recently done by defaming the honor of your brother is far worse than eating from this” (narrated by Abu Dawud).

The punishment for backbiting includes repaying those who we backbite.

Rasoolullah (SAW) asked the Sahaba, “Do you know who is bankrupt?”

They responded, “The person among us who is bankrupt is the one who possesses neither money nor provision.”

Rasoolullah (SAW) answered, “The one who is bankrupt from among my followers is he who comes on the Day of Resurrection with prayer, charity, and fasting to his credit. However, he had insulted this person, struck that person, and seized the wealth of another, on account of which his good deeds will be taken from him. Then, if his good deeds are exhausted, the sins of those whom he wronged will be taken from them and foisted upon him and then he will be cast into the Fire” (narrated by Muslim).

How lightly we take it when talking poorly about our own Muslim brothers and sisters! How many of us stay silent when someone else talks ill of our brothers and sisters in our presence? How many of us thinking it nothing to even roll our eyes when a name is mentioned. Saying something as simple as “may Allah guide him” with the wrong tone may be considered backbiting as it may be something that defames the honor of our Muslim brother or sister (however, it should be understood that this occurs only when a negative tone is used to make this statement). We need to defend our brothers and sisters when they are not present to defend themselves.

The Prophet (SAW) said: “Whoever can guarantee to me what is between his two lips and what is between his two legs, I can guarantee for him paradise” (narrated by Bukhari).

Therefore, let’s all aim to not talk poorly about our fellow brothers and sisters and let’s be amongst those who will meet in paradise, insha’Allah.

[Taken in part from Shaykh Muhammad Ismail al-Sayyid Ahmad]

Setelah sekian lama (seriously,sgt2 lama saya tidak ngeblog), akhirnya Alhamdulillah saya masih diberi kesempatan olehNya yang telah mengetuk pintu hati saya untuk berkongsi ilmu.

Itu berdosa..kenapa kita biarkan saja??
Dosa..hal tu kalau buat dapat dosa..
Tapi, kenapa masih ramai leka dan biarkan je berbuat dosa??
Kadang2, malah ada yang kata.. ”takpe, bukannya dosa besar pun”..
Malah (nauzubillah min zalik), ada yang berkata.. “buat dosa sekarang, nanti aku taubatla”..
Nanti tu bila?? Sampai bila anda mahu berada dalam dosa?? Anda mau hidup bergelumang dan diselimuti dosa??
Astaghfirullah..nauzubillah min zalik..
Dosa kecil kalau dikumpul dan dihimpun boleh jadi menggunung tinggi..
Dosa besar apatah lagi..

Hakikat manusia..
Ya, hakikat manusia –> tiada seorang manusia pun yang akan terlepas dari salah dan dosa sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w :
Setiap anak adam pasti berbuat dosa, dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah orang yang mahu bertaubat” (HR.Ahmad)
Hadis ini merupakan tabsyir (khabar gembira) kepada kita yang senantiasa dililit dosa…
Sebesar apapun dosa kita, maka peluang untuk mendapat ampunan dari Allah masih terbuka luas asalkan kita mau bertaubat padaNya..
TAUBAT adalah salah suatu sarana untuk kita membersihkan jiwa kita dari berbagai dosa dan maksiat sehingga jiwa kita kembali bersih dan suci, sebagaimana sabda Nabi :
Seorang yang bertaubat dari suatu dosa seakan-akan tidak pernah memiliki dosa” (HR.Ibnu Majah)

So, apakah itu bererti nanti-nanti je bertaubat??
Sama sekali tidak..
Adakah anda yakin anda masih boleh hidup dan bernafas sampai esok??
Adakah anda boleh menunda pencabutan nyawa anda beberapa jam??
Walaupun semenit, malah sesaat saja tidak dapat kita tunda..
Jadi, kita mahu tunda taubat kita dengan kepastian apa??
Adakah sempat??

Bertaubatlah…
Bangunlah kepekaan jiwa kita untuk sentiasa bertaubat..

• Bersegeralah taubat apabila terlanjur melakukan kemaksiatan dan dosa..
Jangan ditunda-tunda lagi..
Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana” (Surah An-Nisa : 17)

• Banyakkanlah berdzikir, sesungguhnya berdzikir (mengingati Allah) akan menjauhkan kita dari kemaksiatan..
Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui” (Surah Ali Imran :135)

• Jangan dibiarkan sampai ketagihan dan terus menerus melakukan kemaksiatan..
Malah, sesungguhnya tidak ada istilah dosa kecil jika dilakukan berulang-ulang..
Seseorang yang memohon ampunan atas dosanya sedangkan ia terus menerus melakukannya (maksiat), maka ia tak ubah seperti orang yang memperlecekan ayat-ayat Allah” (HR.Ibnu Abi Dunya)

• Tuluskanlah hati anda dalam bertaubat..
Sebagaian ulama berkata : “Memohon ampun hanya dengan lidah adalah taubatnya orang-orang yang mendustakan agama”.
Allah s.w.t berfirman :
Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubatan nasuhaa (taubat yang semurni-murninya). Mudah-mudahan Rabbmu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang mukmin yang bersama dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: “Ya Rabb kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu” (Surah At-Tahrim : 8 )

Marilah kita mengintrospeksikan diri..
Muhasabah diri kita..
Setahap mana kePEKAan kita terhadap dosa atau maksiat??
Atau apakah kita membiarkan diri kita PEKAK apabila melakukan dosa??
Nauzubillah min zalik..
Setiap kali kita terlanjur melakukan dosa atau maksiat (walau dianggap kecil atau sekelumit), cetuskanlah dalam diri “ini berdosa dan aku harus bertaubat sekarang juga”..
Istighfar selalu, sesali perbuatan yang dilakukan, tinggalkan perbuatan tersebut secara konkrit dan bertekadlah untuk tidak mengulangi kemaksiatan tersebut di masa depan..
Terkadang, kita sudah bertaubat, tapi kita lakukan lagi..tidak malu kah kita memungkiri janji yang telah diikrarkan kepada Allah pada taubat yang lalu??
Astaghfirullahal Azim..
Bertaubatlah kita selagi kita masih diberi nikmat kesihatan, kekuatan dan kehidupan sekarang ni..

Wallahu a’lam bissawab….

gempa bumi berskala 7.6 skala ritcher menggoncangkan bumi padang,indonesia..
ketika itu,diri ini,hanya Allah yang tahu betapa cemas dan panik di hati..

saat gempa..aku berada di dalam toilet..toilet ku di dalam bilik..
awalnya gegaran terasa..
oleh kerana sudah terbiasa dgn gegaran gempa,aku membiarkan diri ini melanjutkan hajat di toilet tuh..
tapi,apabila gegaran tuh bertambah kuat dan bertukar menjadi goncangan,aku bergegas ke dlm bilik ku..
dengan cepat aku memakai seluar dan tudung, mencapai pasport+purse+hp di meja lantas dimasukkan ke dlm beg..
tatkala mau ke pintu utk keluar bilik,almari buku ku jatuh,hampir mau menghempapku,alhamdulillah diri ni sempat menghindar..
namun,rupa2nya almari buku tsbt jatuh terkena tepat di kunciku di pintu..anak kunciku patah..pintu tak dpt dibuka!
ya Allah,aku terkunci,terperangkap di bilikku sendiri!!!!
aku terkedu..tersentak..bertambah panik..
aku menangis dan terpekik meminta pertolongan..
namun,houzmateku semua sudah keluar larikan diri dari rumah..
merekja menyangka aku tak di rumah (kerana sbnrnya aku ada plan kuar,tapi tbe2 tak jadi)..
tbe2 terdetik yang bilikku ni ada balkoni..(bilikku di tingkat 2)..
aku lari ke balkoni utk tgk kondisi taman di bawah..
trus aku masuk ke bilik dan tarik tilamku dan lemparkannya ke bawah..
aku dengan menggeletar dan masih terhuyung hayang kerana gempa, menguatkan semangat terjun ke bawah ke atas tilam tersebut bersama2 begku td..
sesampai di atas tilam di tanah, badanku terasa sgt sakit namun aku sgt bersyukur ketika ku membuka mata..hanya satu yg blh terlintas “alhamdulillah,aku masih hidup”..
bergegas ku lari ke pintu ruang tamu..kesalnya,pintu tersebut juga kunci..
aku rasa sangat hampa..namun kuatkan tenaga menjerit meminta pertolongan..
alhamdulillah,dengan izinNya houzmateku yg berada di luar rumah dengar pekikanku,lantas mereka bergegas masuk dan membuka pintu utkku dan memapahku keluar rumah..
badanku menggigil,kesakitan,trauma dan lemah..
ku lihat kaki kananku bengkak, houzmateku cepat2 sapu krim dan balut bandage..pinggangku dan daerah perutku sakit tapi ku dpt berdiri dan jalan terpincang2..
namun, satu je yg masih ku tak henti2 lafazkan hingga kini..
alhamdulillah..Ya Allah,aku sangat2 bersyukur..
dengan izinMu..dengan kuasaMu ya Allah aku masih hidup dan bernafas..
aku sangat bersyukur pdMu ya Allah..

p/s : setelah slmt di msia pagi jumaat smlm dengan menaiki pesawat hercules TUDM, aku pergi check doc utk kondisi kakiku..alhamdulillah,no fracture or crack..

insyaAllah gmbr2 di tempat kejadian akan diupdate lea

welcome : marhaban..

pejam celik..
rupa2nya kita dah menjejak dlm bulan rejab..
hari ni, tepat 1 rejab..
yakni,
2 bulan sebelum kita mengahadapi bulan ramadhan..

banyak pendapat tentang fadhilat bulan rejab ni..
ana sendiri jadi pening untuk mencari kepastian..
tapi, teringat dulu..
naqibah ana pernah menasihatkan..

bulan rejab dan sya’ban adalah 2 bulan persediaan..
persediaan untuk menyambut bulan ramadhan..
aneh bukan bila dikatakan “persediaan”??
nah..bukan aneh, tapi kita je yang tak sedar..

2 bulan ni lah kita berusaha melatih diri kita dengan memperbanyak ibadah..
tak bererti bulan2 lain kita blh kurangkan ibadah..
tapi, untuk membiasakan diri dgn amalan2 sunat dan puasa..
bagi menempuh bulan ramadhan yang mulia kelak..

bayangkanlah, anda hanya sekadar amalan harian dilakukan setiap hari..
then, ble tbe bulan ramadhan, anda sibuk beibadah utk mndptkn lailatul qadr..
sanggupkh anda dgn mendadak melipatgandakan amalan anda?
sanggupkh anda melakukan perkara yg bukan kebiasaan anda?

bukan untuk bersikap pesimis..
tapi, realiti yang sering dilihat..
kerana tidak biasa dgn amalan2 sunat dan mmprbnykkn ibadah..
mnybbkn masjid dan surau dipenuhi makmum terawih hny pd awal bln ramadhan..
awal ramadhan, masih berkobar2..namun mulai prtghn, mulai berkurangan..malah pengakhiran, blh dihitung berapa makmum yang hadir..

tapi, hal ni bisa kita perbaiki dgn membiasakan ibadah..
sahabat2 Nabi dahulu lebih awal persediaannya..
mereka mulai bersedia 6 bulan sebelum ramadhan..

apa salahnya kita berusaha utk bersedia..
walaupun hanya tinggal 2 bulan..

pertingkatkanlah amalan ibadah kita..
semoga kita cukup bersedia fisikal dan mental serta semangat ruhiyyah menghadapi bulan ramadan al-mubarak kelak..

wallahu a’lam..

goggles..

baru2 ni jalan2 pangkor ngan ummi yg dicintai..:P
joinla aktiviti snorkelling nih..
(even tak pandai berenang, mujurlah ade safety jacket tuh..hihih)

snorkelling..
menyelam sket2 jela..heheh..
coz menyelam namanya diving kan?hihi..

dari selaman tuh..
hati ini sangat takjub..
terpegun..
terpesona..
terkesima..
dengan ciptaan Allah..

laut membiru..

bot perahu..

ikam oh ikam..:)

sea cucumber

choral..

sungguh cantik..
banyak lagi ciptaanNya yang blum kita lihat..
belum kita terokai..
belum kita kenali..

ikan2 yang berwarna warni pelbagai saiz..
hidupan laut yang berbagai rupa..
batu karang penyeri dasar..

tu belum ditambah dgn di permukaan..
pelbagai gelagat manusia..
yg asyik menyelam..
yg asyik berenang..
yg asyik memberi makan..
yg asyik hanya memerhati dr kejauhan..

semuanya diciptakanNya..
dengan satu tujuan..
sbg bukti kebesaranNya..
supaya kita sedar kehebatan Pencipta..
supaya kita tunduk dan rendah diri..
serta menghambakan diri padaNya..

sentiasalah bertafakur dengan alam..
sesungguhnya ‘ayat2’ Allah ada di mana2..

di sini nk menyempatkan diri..
untuk menyelit sedikit dari pengisian yg didapat br2 ni..
ttg penghayatan thdp ciptaan Allah..

Allah telah ciptaan semuanya hebat..detail..
dan semua ciptaan itu bukannya untuk sia2..
tapi,untuk kita berfikir tujuan penciptaan..
dan akhirnya meningkatkan keimanan kita..
kekaguman bukanlah sekadar di mulut..
tapi perlulah dizahirkan dgn perbuatan..

jika kita ambil satu contoh..
ade seorg prof ni cipta satu jenis laptop baru..
cantik..hebat..
kagum kite smp ternganga kita dibuatnye ble tgk..
mesti kite sibuk nk tau pe functionnye..
siapa la nama prof or company yg hebat wat tuh..
takkanla utk display dan ltk kat muzium je kan?
mestila utk dimanfaatkan kan?

so,berbalik kpd realiti ciptaan Allah..
Allah menciptakan utk kita berfikir apa fungsinya..
kehebatan ciptaan..dalam keunikan, mengagumkan..
supaya kita mengenali Pencipta..
bersyukur dgn kurniaan..
rasa diri hanyalah sekecil2 hamba, namun dicipta dgn sempurna..

subhanallah..
Maha Suci Allah..